A year of hiatus, can you believe it? Blogging since 2008, (2004 to be exact)... Lepas tu setahun privatekan blog. Ye ye je macam ada orang perasan je. π
I haven't stopped, of course. I still write every now and then, dalam phone punya notes, instagram essays...huhuhuhuhdie.
Selamat Hari Raya. This is one of the notes I kept last puasa.
Cerita iftorrrr:
I was at work. 5pm. Dpt mesej mak suruh goreng mee balik kerja nnt. Mak nak pergi kedai ambil kereta baru servis. Mak dah nak keluar tapi duk fikir juadah lagi. Nampak ye di situ mem tengah kalut.
So I got home, mak belum balik lagi, abah dah balik.
Abah mintak siapkan lauk nak hantar ke atok dan wan. Sambil menggoreng mi dan memanaskan lauk, dengar pintu terbuka, mak balik.
"Buat kuih apa harini?" abah tny mak yang baru masuk rumah.
"Tak ada buat kuih pun..." mak jwb slow.. Abah suka makan kuih utk berbuka.
"Eiiihh.. Tak buat kuih...?!" abah cuba annoy mak, dari meja makan. They weren't facing each other.
"Saya ni keluar masuk keluar masuk harini... Mana sempat nak buat blabla.." mak tgh bkk tdg, dkt ruang lain.
"Alah... Abah nak jugak makan kuih..." second successful attempt to annoy.
"Mana sempat singgah mana2 tadi, terus balik rumah..." mak cuba tenang tp dpt rasa aura fed up tu ye.
Masa yang sama I saw abah put something on the table. Bawah tudung.
Dah siap bungkus lauk untuk atok. Hulur bekal ke abah. Nampak abah tambah something dan tahan senyum. Abah keluar.
Mak kembali join di dapur nak siap2 meja. Bukak tudung saji.
Ada tepung bungkus, lompang dan seri muka.
Mak takleh tahan senyum "Eiiihhh. Saja je lah nak buat orang marah."
ππππ
Ziarah
Showing posts with label Short story. Show all posts
Showing posts with label Short story. Show all posts
To let go, or to lose.
Tuesday, July 29, 2014
CERAPEN.
quick punya:
***
"Ingat tak dulu...yang....." Faces. Puzzled."Tak ingatlah tu.. Nevermind." Sigh.
Sometimes it's hard for myself to be the only one who remembers. Well most of the time it's creepy enough for some people. Well I don't blame them , tho. mmg creepy pun. Till I decide to just.. pretend I don't remember. Bagi ruang untuk orang bercerita, or longgarkan sikit the creep I'm giving to other people walaupun sebenarnya masih terbayang jelas dan nyata visual satu-satu peristiwa tu berlaku.
-
Mungkin tak.
Kadang-kadang takut andai ditakdirkan ada masalah memori dan lupa semuanya. Tapi fikir balik, do other people actually care if I .. forge(o)t?
---
Dulu dekat sekolah ambe ni pendiam orangnya dan jenis yg bottle up je. Tapi bottle up tu,dalam konteks sesama manusia berdepan depan.. kalau nk kata kategori byk cakap pun, sllnya among kawan2 yg ckp kl jugak. k. sedihkan. haha. but I have my other world. eh ye ye je other world. Tapi ye lah, bila nak cakap apa apa yang tak tahu nak cerita dekat sape, terus blog. Orang yang baca je tahu tapi followernya dulu bkan yang kita kenal betul pun in real life so xde lah rasa mcm memberatkan kepala dgn cerita kita. Terpulanglah nk kisah ke tak kan. Tapi sekarang rasa macam selalu je share dengan orang even the littlest thing. Selalunya bkan pasal diri sendirilah. Kalau pasal diri sendiri rasa mcm "Er. Korang nak tahu ke?" "Er, takde org nk tahu kot. Tak menarik" Leuls. Tapi kadang-kadang tak perasan, mungkin tercerita jugak.
Dari zaman sekolah lagi orang yg akn dtg dan bercerita. Even yang tak rapat langsng pun, they would come, and I would listen. and I feel honoured, alhamdlillah.
Sebenarnya they are pouring into my bottle since it's not like I'm gonna tell other people pun. Sampai satu masa I guess, the bottle was almost full and I begin pouring some for other people around.. rasa nak share, sbb rasa mcm semua org boleh benefit. Might quench their thirst, who knows?
I'd say that would be masa dekat CFS. sebab apa? masa tu dah mula bizi sampai tak sempat nk blog, tapi rasa mcm nk cerita jgak so end up cerita saja pada orang terdekat. dan rasanya sebab lainnya sebab loghat. I'd rather diam daripada bersuara and tarik perhatian orang because of my 'alien' dialect. Tapi once dah masuk asasi, the barrier is gone dan rasanya masa tulah semakin selesa berkongsi cerita dengan orang. Not realising some of them too have bottles that were already almost full and didn't wish to get more from me.
Only when I found out the spilling got overboard, I told myself I need to stop. Don't spill too much, dear self. You could only find yourself having a hard time to clean the mess up if things went wrong, and things went wrong.
Well I guess until I find another empty bottle, I should just keep mine full, and sealed. Pandai-pandai cari ruang sendiri jangan banjirkan botol orang.
---
---
"Akak tahu tak haritu measuring tape Syaza tak lepas security Penang Airport!! Sedih!! Serius, sedih tahap boleh menangis, Syaza rasa."
"Mesti sentimental value kan..."
"Ha ahh.. Dahlah kena paksa beli dlu dengan Bro Ariff. Syaza tengok measuring tape tu, terus terimbau2 masa kita kena measure KAED dulu, kenangan kot..."
"Syaza ni,akak rasa kena buang sikit sentimental tu.. Hahah." Kak Hawa berseloroh, tapi tetap sentap sebab lately asyik fikir pasal being sentimental.
"Kan? Rasanyalah.
Kak hawa, kalau Syaza cakap Syaza ni pendiam dekat sekolah, akak percaya?" Pandang bawah. Main tudung.
"Percaya.." Kak hawa senyum. Damainya tengok.
"Eh?rasa mcm dah byk cakap sangat sekarang.." Pandang bangunan seberang. Takreti cakap benda-benda gini depan2.. kang okwed. Hahah k.
"Syaza,bila bercerita,Syaza share pasal orang, Syaza happy pasal orang. Tapi jaranglah akak rasa, Syaza share pasal Syaza sendiri."
Oh. Terharu jap sebenarnya sbb tu bnda kecik2, I seldom got people telling me macam mana saya sebenarnya di mata diorang. haha.
"Itulah. Tapi lately macam apa Syaza share, bebankan orang tanpa sedar."
"Takde apalah Syaza. Kan Syaza cakap, bergantung pada kita sendiri bila tengok satu2 benda. Macam kalau Syaza cerita dekat akak, tanggungjawab akaklah untuk ambik sisi baik dari cerita tu, buat pengajaran."
Sayang kakak saya seorang ni. Masa tengah rasa serabut dia boleh tenang lagi nasihatkan orang. Tenang je.
---
Tapi ntahlah. I guess I should, slow down dlu? Kembali kurangkan bercakap dan lebihkan mendengar je. Macam dlu.
Sebab perspektif semua orang berbeza.
Sedihlah kalau what seems to be a blisful blessing to me somehow jadi burden untuk orang lain.
benda yang kita ingat normal je, rupanya ada orang rasa tak senang hati,
benda yang kita tak terlintas nak ckp inilah yang terbaik, rupanya ada org fikir macam tu,
Taknaklah macam tu..
Ya iyalah.
Maybe listeners, are born to be, listeners. Not to be listened.
Or maybe that would be applicable to just, me.
Mungkin perlu kembali berbicara sama cermin.
Mirror on the wall, here we are again
Through my rise and fall
You've been my only friend
You told me that they can understand the man I am
So why are we here
talkin' to each other again?
Tapi kan sebenarnya, susah nak buat-buat lupa when I can clearly replay the visual bila sesuatu perkara tu berlaku. kbai. lalala~ kbai.
quick punya:
Dingin hujan. Bacaan terhenti. Mata pandang redup kawan duduk
semeja yang dari tadi asyik termenung.
"Kau okay tak ni? Tak sentuh pun kopi
tu. Baik takyah order kopi panas." Sambung baca.
Tersentak dari lamunan. "To let go or
to lose?" Tiba-tiba menyoal.
'Dah agak dah. Ada lah tu benda dia
fikir.' "How bout this - to let go 'and' to lose?" Senyum senget.
Provok.
"Oh." Gamam. "That would
hurt too, even more."
"Then pick."
"At the moment, I don't even
think I have a choice." Hirup sekali.
Buku ditelangkupkan. "I tell you
what, you let go when you're ready. And losing, is when you least expected it
to happen. It's a matter of heart, and don't burden yours."
Diam. "Then I guess I've lost?"
"How u see it." Shrugged.
"Shish. At least some motivation,
come on." Tangan tolak bahu kawan tadi. Tak sempat dia tepis. Gelak.
Senafas.
"How you see things." Angkat
bahu lagi. Smirked. Bangun. Cawan kertas yang cuma tinggal coffee stain
diangkat dari meja.
Termenung dalam-dalam sampai tembus cawan
yang dah suam. Sipped.
"Oi. I'm off now. You're coming
along? Nak lebat dah ni." Sarung kot hujan.
"Sure." Half a cuppa jet black
coffee on the table.
Dingin hujan dengan hangat kopi
benar-benar buat perbualan hari tu tersemat elok dalam kepala otak dia. Ingat
sangat.
***
"Ingat tak dulu...yang....." Faces. Puzzled."Tak ingatlah tu.. Nevermind." Sigh.
Sometimes it's hard for myself to be the only one who remembers. Well most of the time it's creepy enough for some people. Well I don't blame them , tho. mmg creepy pun. Till I decide to just.. pretend I don't remember. Bagi ruang untuk orang bercerita, or longgarkan sikit the creep I'm giving to other people walaupun sebenarnya masih terbayang jelas dan nyata visual satu-satu peristiwa tu berlaku.
-
"You will never forget this huh, Caje?"
"Em. People forget. Sooner or later."
"Nah, no not you."
Mungkin.Mungkin tak.
Kadang-kadang takut andai ditakdirkan ada masalah memori dan lupa semuanya. Tapi fikir balik, do other people actually care if I .. forge(o)t?
Dulu dekat sekolah ambe ni pendiam orangnya dan jenis yg bottle up je. Tapi bottle up tu,dalam konteks sesama manusia berdepan depan.. kalau nk kata kategori byk cakap pun, sllnya among kawan2 yg ckp kl jugak. k. sedihkan. haha. but I have my other world. eh ye ye je other world. Tapi ye lah, bila nak cakap apa apa yang tak tahu nak cerita dekat sape, terus blog. Orang yang baca je tahu tapi followernya dulu bkan yang kita kenal betul pun in real life so xde lah rasa mcm memberatkan kepala dgn cerita kita. Terpulanglah nk kisah ke tak kan. Tapi sekarang rasa macam selalu je share dengan orang even the littlest thing. Selalunya bkan pasal diri sendirilah. Kalau pasal diri sendiri rasa mcm "Er. Korang nak tahu ke?" "Er, takde org nk tahu kot. Tak menarik" Leuls. Tapi kadang-kadang tak perasan, mungkin tercerita jugak.
Dari zaman sekolah lagi orang yg akn dtg dan bercerita. Even yang tak rapat langsng pun, they would come, and I would listen. and I feel honoured, alhamdlillah.
Sebenarnya they are pouring into my bottle since it's not like I'm gonna tell other people pun. Sampai satu masa I guess, the bottle was almost full and I begin pouring some for other people around.. rasa nak share, sbb rasa mcm semua org boleh benefit. Might quench their thirst, who knows?
I'd say that would be masa dekat CFS. sebab apa? masa tu dah mula bizi sampai tak sempat nk blog, tapi rasa mcm nk cerita jgak so end up cerita saja pada orang terdekat. dan rasanya sebab lainnya sebab loghat. I'd rather diam daripada bersuara and tarik perhatian orang because of my 'alien' dialect. Tapi once dah masuk asasi, the barrier is gone dan rasanya masa tulah semakin selesa berkongsi cerita dengan orang. Not realising some of them too have bottles that were already almost full and didn't wish to get more from me.
Only when I found out the spilling got overboard, I told myself I need to stop. Don't spill too much, dear self. You could only find yourself having a hard time to clean the mess up if things went wrong, and things went wrong.
Well I guess until I find another empty bottle, I should just keep mine full, and sealed. Pandai-pandai cari ruang sendiri jangan banjirkan botol orang.
---
"Lamanya tak duduk dengan korang macam ni. Korang, sometimes I wonder, what if I go back to becoming the reserved one yg xbyk cakap, yg prefer diam je..?"
Qila pandang. Faham. Ayu dah buat muka. Qila cakap,
"You know Ayu..Caje and I, we actually share a pretty similar high school experience.."
"Tapi kitorang tak tahu pun cerita masing-masing into the details, sebenarnya, but we understand pretty much how both of us are feeling."
Diam lagi tunggu Qila. Rasa macam tak perlu cerita apa-apa, I think she knew what to say.
"Caje. Saya pun dulu remember everything but overtime I choose to forget. Sometimes what happened that very minute is meant to be on that very minute je. Kholas. Tutup cerita..."
But I don't wanna forget. Dalam hati.
"At some points you have to discard things.."
Separa akur.
"It's much better to forget and smile, than to remember and be sad." Ye?
"Akak tahu tak haritu measuring tape Syaza tak lepas security Penang Airport!! Sedih!! Serius, sedih tahap boleh menangis, Syaza rasa."
"Mesti sentimental value kan..."
"Ha ahh.. Dahlah kena paksa beli dlu dengan Bro Ariff. Syaza tengok measuring tape tu, terus terimbau2 masa kita kena measure KAED dulu, kenangan kot..."
"Syaza ni,akak rasa kena buang sikit sentimental tu.. Hahah." Kak Hawa berseloroh, tapi tetap sentap sebab lately asyik fikir pasal being sentimental.
"Kan? Rasanyalah.
Kak hawa, kalau Syaza cakap Syaza ni pendiam dekat sekolah, akak percaya?" Pandang bawah. Main tudung.
"Percaya.." Kak hawa senyum. Damainya tengok.
"Eh?rasa mcm dah byk cakap sangat sekarang.." Pandang bangunan seberang. Takreti cakap benda-benda gini depan2.. kang okwed. Hahah k.
"Syaza,bila bercerita,Syaza share pasal orang, Syaza happy pasal orang. Tapi jaranglah akak rasa, Syaza share pasal Syaza sendiri."
Oh. Terharu jap sebenarnya sbb tu bnda kecik2, I seldom got people telling me macam mana saya sebenarnya di mata diorang. haha.
"Itulah. Tapi lately macam apa Syaza share, bebankan orang tanpa sedar."
"Takde apalah Syaza. Kan Syaza cakap, bergantung pada kita sendiri bila tengok satu2 benda. Macam kalau Syaza cerita dekat akak, tanggungjawab akaklah untuk ambik sisi baik dari cerita tu, buat pengajaran."
Sayang kakak saya seorang ni. Masa tengah rasa serabut dia boleh tenang lagi nasihatkan orang. Tenang je.
Tapi ntahlah. I guess I should, slow down dlu? Kembali kurangkan bercakap dan lebihkan mendengar je. Macam dlu.
Sebab perspektif semua orang berbeza.
Sedihlah kalau what seems to be a blisful blessing to me somehow jadi burden untuk orang lain.
benda yang kita ingat normal je, rupanya ada orang rasa tak senang hati,
benda yang kita tak terlintas nak ckp inilah yang terbaik, rupanya ada org fikir macam tu,
Taknaklah macam tu..
Ya iyalah.
Maybe listeners, are born to be, listeners. Not to be listened.
Or maybe that would be applicable to just, me.
Mungkin perlu kembali berbicara sama cermin.
Mirror on the wall, here we are again
Through my rise and fall
You've been my only friend
You told me that they can understand the man I am
So why are we here
talkin' to each other again?
Tapi kan sebenarnya, susah nak buat-buat lupa when I can clearly replay the visual bila sesuatu perkara tu berlaku. kbai. lalala~ kbai.
Labels:
Literature,
memories to treasure,
Short story,
UIA Gombak
Tomato 2.0 - The awaited!
Friday, October 26, 2012
btw, please watch Tomato 1.0 jugakk. hehe

http://madmie-photography.blogspot.com/2012/10/short-film-tomato-20.html
Lepas baca update dkt blog tu ckp ada Tomato 2.0 mmg waiting for it.
Ini awesome ya Allah.
[For such is the state of the disbelievers], until, when death comes to one of them, he says, "My Lord, send me back (99)
That I might do righteousness in that which I left behind." No! It is only a word he is saying; and behind them is a barrier until the Day they are resurrected. (100)
To have people around you who always remind and ask for reminders in order for us to keep reminding one another, is a bless.
Ya Allah, may we be among those yang menggunakan kepakaran masing-masing untuk ummah.
p/s: so Pijan razeif became the first Sixtens to be in such production. Impian tercapai. lulz. :P
Labels:
Short story,
videos
As the eyes settle down.
Wednesday, October 24, 2012
"Look at the sun setting, can you feel it, honey?"
"Yes, umi. It feels.. nice.. Oh, and the waves too, umi."
Both go "Subhanallah."
"Those are some of it. But Umar, you know something that can make me go 'Subhanallah', 'Masha-Allah', 'La ila ha illallah', 'Astaghfirullah'; all at once?"
"No, Umi. Tell me!"
"It's you."
*pasang lagu Your Mother by Yusuf Islam and kids
Al-Quran 25:74
Labels:
Literature,
Poem,
Short story
Terharu.
Tuesday, September 4, 2012
Assalamualaikum.Serious terharu dengan respon. seriously.
Memandangkan agak malu nk share public dkt profile sendiri, I personally sent a message, FB inbox dkt a few friends (lulz including my mum) .. to invite (haha) them nk suh jadi proofreader hahaha. and they're being too nice with the comments! :')
Serius terharu. I didnt know it can touch hearts smpi mcm tu skali.. *lap air mata, sorok muka, mana cool nangis2 dpn public. (note: Allah jugak yg pgg hati2 kita,this short story kira wasilah only..)
Now,
Ada yang ckp, "nak jugak ending mcm dlm cite ni. So, perlu ke ikut ..?"
The answer is, sebenarnya xperlu jadi macam dalam cerita ni.
Ni cerita rekaan semata-mata.. well, a compilation of true stories made fictional and it can be true.
Do YOUR istikharah, Allah will attend to His servants personally. Allah pgg each and everyone punya love story, tailor-made setiap sorang. Xperlu ikut siapa-siapa, asalkan hidup kita ada guide dr alquran n assunnah, al iz well.
"sambungg!!" Hahaha. I dont think so, buat masa sekarang... I don't plan to make it longer. Penat weyh tulis dgn bahasa 'agak' tersusun. lulz. sebenarnya igt nk tulis standard, dlm 4-5 muka surat je, xperasan dia terpanjang smpi 20muka (lps ubah setting, jd 14 muka, my standard panjang would be 2-3 pages). hehs.
plus i don't write things based on my own experiences like some people do with their karya, so i can't really write stuffs laju macam air.. ahhaa. i would normally write without knowing the ending. ye, mcm tu la perangai saya masa buat projek. buat je, gunting tampal potong lekat sampai rasa dah puas hati, time's up, submit. you don't trust me, got saksi ramai. :3
"tulis la lagi cerita2 macam ni..."
hehs. saya perasan, i normally write masa zaman2 UPSR, PMR, masa SPM, masa nk masuk Degree.
you might have to wait until graduate u kot, for another compilation of true stories , then kalau ada idea cmne nk blend baru jalan. haha.
sebenarnya i write in school magazine almost every year kot, cuma i didn't put my name. cuma tahun 2010 je tce jamie gi letak jugak nama. -.- but even when my name's not there, my friends still know it's mine. so like, yeah.
i didnt put name sbb malu tu satu, but then i realised, karya aku, akauntabiliti aku. my work, my responsibility. i am fulllly responsible for what i write. people can correct my mistake when they know how to contact the author. so, nak tak nak terpaksa la tebalkan muka kan. saya pemalu, percayalah. i don't like it when people read them and look at me, "org macam ni tulis cerita macam ni?" the look, the stares, the smirks, gulp.
i would like to thank every single one yg dah baca, download, share, komen, kritik (aina siap ANALISIS plot dr permulaan, klimaks, peleraian, gaya bahasa lagi!) i iz blessed, alhamdulillah with ohsem people around me! :') Moga bermanfaat, moga ada sahamnya.
Another new life is about to begin, mohon doa semuanya. :)
Labels:
Dengan lafaz Bismillah,
Literature,
Short story
Subscribe to:
Posts (Atom)
